Event trends voor 2023
In 2022 is het aantal events tot een recordhoogte gestegen en het gemiddelde aantal deelnemers is volgens de AMEX Global Meetings Forecast per event is zelfs met 22.7% gestegen. Daarnaast zijn de afgelopen twee jaar zaken als betrokkenheid, de inzet van technologie en de opzet van programma’s snel veranderd. Nu het einde van 2022 inzicht is en 2023 om de hoek staat, is het een goed moment om vooruit te kijken naar het komende jaar. In dit artikel delen we 4 event trends voor 2023. Benieuwd wat de evenementenbranche te wachten staat? Lees dan verder!
Event trend #1 Hybride evenementen zetten door
De populariteit van hybride evenementen is de afgelopen jaren aanhoudend toegenomen en het is een trend die naar verwachting in 2023 doorzet. Evenementenorganisatoren hebben ervaren hoe de combinatie van virtuele en persoonlijke elementen de duurzaamheid en toegankelijkheid van evenementen vergroten.
Volgens Markletic verwacht 34% van de evenementenorganisatoren de komende jaren meer te investeren in hybride evenementen. Bij de organisatie van een hybride evenement zijn er verschillende digitale tools waar je tegenwoordig uit kan kiezen. Het gebruik van event software en digitale tools zal het komende jaar in populariteit toenemen. Denk aan een registratieplatform, eventwebsite, interactietools, of een virtuele photobooth met Artificial Intelligence. Technologie is in 2023 niet meer weg te denken bij een evenement.
Event trend #2 Bezoeker is kritischer en wil meer controle
Tijdens een virtueel of hybride evenement ervaren bezoekers meer vrijheid in de indeling van hun agenda. Zo kunnen ze zelf bepalen welke onderdelen ze bij willen wonen en daaromheen andere afspraken plannen. Hierdoor zijn bezoekers kritischer geworden en willen ze meer controle over de agenda van het evenement. Personalisatie is daarom erg belangrijk. Bied deelnemers de mogelijkheid om hun eigen programma samen te stellen op basis van hun interesses of vakgebied. Door deze vrijheid te geven wordt het evenement voor iedereen meer waardevol en relevant. Met personalisatie creëer je voor iedere bezoeker zijn eigen unieke ervaring. Houd bij het organiseren daarom rekening met waar je bezoeker naar opzoek is en wat de motivaties zijn om het evenement te bezoeken.
Daarnaast neemt de behoefte aan on-demand content toe. De spanningsboog van mensen is gedaald tot 8 seconden en we hebben minder tijd. Daarom willen we graag zelf bepalen waar en wanneer we content van het evenement bekijken. Door verschillende vormen van content aan te bieden die voor een langere tijd beschikbaar blijven, hebben bezoekers meer controle over wat ze wanneer bekijken.
Event trend #3 Duurzaamheid is een norm
Duurzaamheid is de afgelopen jaren belangrijker dan ooit. Waar duurzaamheid voorheen een kleine rol speelde bij evenementen, is het nu een norm geworden. We zijn ons steeds meer bewust van het belang van duurzaamheid en hierdoor ontkom je er niet aan in de voorbereidingen van je evenement rekening te houden met duurzame mogelijkheden. Volgens een onderzoek van Nature wordt er bij het organiseren van een virtueel evenement 99% minder energie verbruikt dan bij een fysiek evenement.
Daarnaast maak je jouw evenement ook een stuk duurzamer door gebruik te maken van een eventwebsite ter vervanging van je afgedrukte programmaboekjes. Op de eventwebsite kan je alle informatie kwijt over jouw evenement en deze is altijd up-to-date. Ook kan je kijken naar badges printen op locatie. Door op locatie live badges te printen voorkom je onnodig veel afval. In plaats van vooraf alle badges te printen waarvan vervolgens een deel overblijft vanwege no-show, print je alleen de badges van bezoekers die daadwerkelijk aanwezig zijn. Het ongebruikte badgemateriaal hoeft daarom na afloop niet weggegooid te worden, maar kan voor een volgend event weer gebruikt worden.
Event trend #4 Alles-in-één eventplatforms
Bezoekers en exposanten willen samenhang ervaren voor, tijdens en na een evenement. Met een alles-in-één eventplatform wordt dit voor organisatoren van evenementen makkelijker gemaakt. Hierbij worden alle tools samengebracht onder één platform. Een alles-in-één eventplatform brengt onder andere de volgende onderdelen samen:
Voor 2023 is de verwachting dat alles-in-één eventplatforms cruciaal zijn, aangezien we een toename zien van meer zelfsturing door deelnemers. De groei van alles-in-één eventplatforms zet daarom verder door.
Volg onze social mediakanalen en blijf op de hoogte van de nieuwste berichten!