6 do’s en don’ts voor een succesvol hybride evenement

6 do’s en don’ts voor een succesvol hybride evenement

Hybride evenementen zijn inmiddels niet meer weg te denken. Toch zijn hybride evenementen van vóór 2021 niet hetzelfde als de hybride evenementen die we vandaag de dag organiseren. Om deze reden hebben wij 6 do’s en don’ts voor je op een rijtje gezet die je helpen bij het organiseren van een waardevol en succesvol hybride evenement.

❌ Don’ts ❌

1. Probeer niet dezelfde ervaring te creëren voor het virtuele evenement en het live evenement
Wat werkt voor virtuele evenementen, werkt niet altijd voor live evenementen en vice versa. Het is daarom verstandig verschillende inhoud voor verschillende doelgroepen te hebben, zowel online als offline. Daarbij zitten de virtuele deelnemers niet te wachten op een gelivestreamde netwerksessie. Bied in plaats daarvan een virtuele netwerksessie, real-time Q&A met experts uit de branche of misschien zelfs een paneldiscussie.

2. Bespaar niet op de techniek
Bespaar vooral niet op de techniek. Voor een succesvol hybride evenement is de techniek essentieel. De techniek heeft invloed op de totale beleving voor zowel de online als de offline deelnemers. Kies daarom voor hoogwaardige apparatuur als het neerkomt op licht, geluid en camera’s. Bespaar ook niet op de event software die nodig is om alle online aspecten samen te brengen.

3. Vergeet niet om je sponsoren ook online in de spotlight te zetten
De sponsoren van je event zijn van toegevoegde waarde, bied hen daarom een mogelijkheid om ook online zichtbaar te zijn. Dit kan bijvoorbeeld met een virtuele sponsorstand. Hierbij heeft iedere sponsor zijn eigen pagina om informatie te delen, zijn bedrijf of organisatie te promoten en deelnemers te ontmoeten via een virtuele ontmoetingsplaats.

✅ Do’s ✅

1. Betrek je virtuele publiek
Voorkom dat de virtuele deelnemers alleen maar kijken naar de livestream waar informatie wordt gezonden. Probeer je virtuele publiek, maar ook je live publiek te betrekken en interactie te creëren. Het is belangrijk om een plan te maken waarmee je beide doelgroepen tijdens het evenement betrekt. Doe dit bijvoorbeeld met een interactie tool waarbij de deelnemers stemmen op polls en vragen kunnen stellen, of test hun kennis met een quiz. Ben je benieuwd naar een interactie tool? Neem dan eens een kijkje naar de mogelijkheden van ONlive Event Interaction.

2. Focus op de gebruikerservaring
Focus voor je hybride evenement op de gebruikerservaring en de customer journey, niet alleen op het uiterlijk. Zorg ervoor dat deelnemers zo min mogelijk stappen hoeven te doorlopen en dat de volgorde logisch is. Personaliseer de gebruikerservaring waar mogelijk, door bijvoorbeeld de deelnemers aan te spreken met hun voornaam. Houd er daarnaast rekening mee dat het platform voor een digibeet begrijpelijk, toegankelijk en goed vindbaar moet zijn.

3. Houd in het programma rekening met de spanningsboog van je publiek
De spanningsboog van zowel je online als offline deelnemers is beperkt. Bovendien is het voor online deelnemers nog lastiger om de concentratie te behouden. Houd hier in je programma rekening mee. Zorg bijvoorbeeld voor korte programmaonderdelen en plan regelmatig een pauze in. Houd het kort en krachtig.

Tot zo ver de 6 do’s en don’t voor een succesvol hybride evenement! Organiseer jij binnenkort een hybride evenement? Bekijk dan hier de ONlive Event mogelijkheden voor je hybride evenement.

Volg onze social mediakanalen en blijf op de hoogte van de nieuwste berichten!